Fundusze Europejskie

ZAKOŃCZONA REALIZACJA

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kobiórze informuje, że z dniem 31.12.2021 r. zakończył realizacje dwuletniego projektu „Wsparcie rodziny-rozwój usług społecznych w Gminie Kobiór” Priorytet IX .Działanie 9.2, Poddziałanie 9.2.1 Rozwój usług społecznych  i zdrowotnych- ZIT. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa śląskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego .Projekt był realizowany na podstawie umowy Nr. UDA-RPSL.09.02.01-24-0220/18-00 zawartej w Katowicach w dniu 13.08.2019 r. Realizowany od 1.01.2020 roku do 31.12.2021 roku.

Na realizację projektu Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kobiórze otrzymał 248 905,85 zł. stanowiącej nie więcej niż 93% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, w tym: środki europejskie wynosiły 227 494,59 zł., co stanowiło 85% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu; 21 411,26 zł. to dotacja z budżetu krajowego , co stanowiło 8% całkowitych wydatków kwalifikowalnych. Wkład własny do Projektu wyniósł 18 734,85 zł. , co stanowi 7 % wydatków kwalifikowalnych Projektu. Całkowita wartość Projektu wynosi 267 640, 70 zł.

 

Wydatki rozliczane były w formie ryczałtowej.

 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kobiórze w całym okresie realizacji projektu na wszystkich jego etapach przestrzegał i kierował się zasadą równości szans. Projektodawca nie dyskryminował kandydatów ze względu na płeć, dokonał odpowiedniego przeniesienia danych statystycznych na przewidywaną liczbę uczestników. Przyjęte kryteria rekrutacji uczestników projektu zapobiegały dyskryminacji; wykorzystywane były różne kanały informacyjne z myślą o zróżnicowanej grupie docelowej ,Zadbano o odpowiednią lokalizacje biura projektu jak i miejsce do prowadzenia wsparcia i warsztatów dla beneficjentów (szerokie wejścia, podjazd dla niepełnosprawnych). Zasada równości szans, w tym równości kobiet i mężczyzn miała również przełożenie w odniesieniu do procesu zarządzania projektem. Wnioskodawca rekrutował kadrę projektową w oparciu o posiadane kwalifikacje oraz doświadczenie tych osób, bez względu na płeć. Pracownicy zostali przeszkoleni na w/w okoliczność.

Działania w ramach projektu, były realizowane w różnych obszarach wsparcia rodziny i zapobiegania wykluczeniu społecznemu.

 

W ramach zadania 1, które obejmowało usługi wsparcia rodziny- Pomoc w opiece i wychowaniu dzieci. Dotyczyło rozszerzenia oferty którą oferowała Świetlica Środowiskowa o zajęcia plastyczne, wf, psychologiczne oraz logopedyczne. W całym okresie projektowym do Świetlicy Środowiskowej ogólnie zakwalifikowanych zostało 21 dzieci, w tym 6 dziewczynek i 15 chłopców. Zajecia realizowano zgodnie z harmonogramem wsparcia ; wsparcie specjalistyczne w postaci wsparcia psychologicznego dla dzieci i ich rodziców, wsparcie logopedy, odbywały się także zajęcia wychowania fizycznego oraz zajęcia plastyczne i rękodzieła artystycznego. Zajęcia plastyczne miały formę cyklicznych spotkania w każdy wtorek lub środę. Zrealizowano m.in następujące tematy : dekoracje walentynkowe, origami, makieta z recyclingu – "Miasto przyszłości,papierowe kwiaty na Dzień Kobiet, projekt makijażu artystycznego, autorskie ilustracje komiksu, decoupage, autoportret, projekt zakładki do książki, upominek i kartka na Dzień Matki, ramka na wakacyjne zdjęcie oraz wakacyjny wklejnik., artystyczny zielnik,  indiańskie łapacze snów, impresjonistyczna martwa natura, jesienny krajobraz - naturalne reliefy, zakładka do książki, dekoracje Halloween, kartki świąteczne, drewniane Mikołaje oraz inne świąteczne dekoracje. Zorganizowano również warsztaty samodzielnego tworzenia slieme i squishy, warsztaty fotograficzne, malarska martwa natura, papierowe kwiaty, projekt logo Gminy Kobiór, rzeźbiarska makieta z modeliny, projekt okładki książki, papierowe makiety, dekoracje Halloween, jesienne bukiety i lampiony, warsztaty malarstwa sztalugowego, dekoracje Andrzejkowe oraz dekoracje i kartki świąteczne.

Dzięki zajęciom plastycznym w Świetlicy Środowiskowej w Kobiórze dzieci miały okazję na spotkanie ze sztuką, zyskały umiejętności manualne, wrażliwość estetyczną, uczyły się współdziałania w grupie podczas tworzenia wspólnych projektów, ale równocześnie budowały umiejętności samodzielnego działania i podejmowania decyzji podczas tworzenia prac indywidualnych.

Zajęcia z logopeda opierały się w pierwszej kolejności na przeprowadzeniu badania mowy w oparciu o testy przeznaczone dla dzieci uczących się w szkole podstawowej. Na podstawie tych wyników podjęty decyzję o objęciu szczególna opieką logopedyczną wybranej grupy dzieci.

Dzieci zakwalifikowane do szczegółowej terapii uczestniczyły w zajęciach indywidualnie. Podczas zajęć doskonalono słuch, ćwiczono aparat artykulacyjny, wykonywano ćwiczenia artykulacyjne głosek zaburzonych, poszerzano zasób słownictwa.

Pozostałe dzieci uczestniczyły w zajęciach o bardziej ogólnym charakterze. Były to najczęściej: zajęcia grupowe, gdzie skupiano się na rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Doskonalona była ortografia, gramatyka, umiejętność budowania wypowiedzi pisemnej i ustnej na zadane lub dowolny temat, prowadzenie dialogu, poszerzano zasób słownictwa, pobudzano kreatywność i wyobrażnię, zachęcano do zachowania kultury słowa. Do tych celów wykorzystywano liczne gry i zabawy, dzieci same przygotowywały część z nich .

Dzieci poprawiły się zarówno w sferze artykulacji jak i w sposobie komunikacji słownej. Zajęcia z wychowania fizycznego miały za zadanie ogólnie przynieść korzyści zdrowotne i wychowawcze dla dzieci poprzez różnego rodzaju zajęcia zarówno na świeżym powietrzu jak w formie stacjonarnej co zostało osiągnięte.

Zajęcia z psychologiem miały charakter indywidualnych spotkań oraz pracy grupowej. Psycholog udzielał także wsparcia dla rodziców dzieci w formie tele- porad, które służyły udzielaniu wsparcia ( w szczególności w okresie pandemii), konsultowano zgłaszane trudności wychowawcze. Grupa dzieci była rozpięta pod względem wiekowym: od dzieci w młodszym wieku szkolnym do ostatnich klas szkoły podstawowej. Większość dzieci przejawiała różnego rodzaju problemy behawioralne: trudności z dostosowaniem się do zasad, zachowania agresywne, nadpobudliwość lub nadmierne wycofanie i nieśmiałość. Równocześnie wykazywały otwartość na nowe doświadczenia i energię do działania. W tak zróżnicowanej grupie różne były potrzeby i preferencje co do proponowanych zajęć, częsta była sytuacja, gdy jedynie część grupy była zainteresowana proponowaną aktywnością - młodsze dzieci preferowały terapię w piaskownicy, podczas gdy starsze chętniej korzystały z możliwości indywidualnego kontaktu z psychologiem i omówienia ważnych dla nich tematów. Część miesięcy pracy przypadło na okres pandemii, co wymusiło zmianę formy kontaktów z dziećmi. W efekcie niektórzy z wychowanków skorzystali z swobodnego dostępu do indywidualnego kontaktu, inni natomiast (szczególnie młodsze dzieci) nie odnalazły się z tej formie pracy.

Dzieci chętnie brały udział w tych zajęciach, które miały wyjątkowo atrakcyjny charakter, szczególnie jeśli odbywały się z użyciem nowoczesnych technologii. Trudniej natomiast było im zatrzymać się, dokonać autorefleksji, czy wejść w dialog a drugą osobą.

W ramach tego zadania odbyły się także kolonie z programem profilaktycznym ,w 2020 r. w okresie od 11.07.2020 do 20.07.2020 w Ostrowie w których uczestniczyła 10 dzieci oraz w 2021 r. w okresie od 17.07-26.07.2021 w Władysławowie – w której uczestniczyło także 10 dzieci.

Kolonie miały za zadanie m.in. połączyć wypoczynek z kształtowaniem umiejętności współżycia społecznego oraz korygowanie zachowań ryzykownych.

 

Zadanie 2 obejmowało Usługi wspierania rodziny- pomoc w opiece i wychowaniu dzieci poprzez wsparcie rodzin asystenturą. Z tej formy wsparcia w okresie całego projektu skorzystało 29 osób; 7 rodzin (w tym jedna niepełna i 6 pełnych).
W rodzinach tych było 15 dzieci.

Zakres wsparcia które oferowało wsparcie asystenckie rodzina to m.in. pomoc w zakresie rozwiązywania problemów opiekuńczo-wychowawczych z dziećmi, poradnictwo w zakresie budowania/odbudowywania prawidłowych relacji i więzi między członkami rodziny, budowaniu wzorców wychowawczych, podniesienie wartości i świadomości rodziców, zapewnienie dzieciom możliwości udziału w życiu rodzinnym

W ramach zadania zaplanowano i zrealizowano w miesiącu sierpniu obóz terapeutyczno- edukacyjny dla rodzin z problemami opiekuńczo -wychowawczymi. Udział w wyjeżdzie wzięło 30 osób ( rodziny z dziećmi) w pierwszej kolejnosci rodziny objęte asystenturą.

Obóz odbył się zarówno w 2020 jak i 2021 . W 2020 roku odbył się w terminie od 19-23.08.2020 r. w Białce Tatrzańskiej a w 2021 roku od 27.08.2021 do 31.08.2021 r. w Rewalu (miejscowość nadmorska).

Obóz terapeutyczno- edukacyjny miał za zadanie połączenie odpoczynku z nabyciem nowych umiejętności. Był to dla niektórych rodzin pierwszy wspólny wyjazd i możliwość spędzenia czasu wolnego. Na obozie realizowane były zajęcia warsztatowe ukierunkowane przede wszystkim na wzmocnieniu poczucia własnej wartości, budowanie relacji z dzieckiem, trening umiejętności społecznych, zastępowanie agresji, podnoszenie kompetencji rodzicielskich oraz profilaktyki uzależnień. Program miał również na celu motywowanie do podejmowania działań na rzecz własnego rozwoju i działania we własnym otoczeniu oraz integracji rodziny. Przeprowadzono 44 godzin warsztatów dla dorosłych i dzieci starszych oraz 24 godzin animacji dla dzieci młodszych. Uczestnicy obozu wzięli udział w wycieczkach pieszych i autokarowych, poznawali okolice w której przebywali . Uczestnicy mieli także zorganizowane wieczorki integracyjne oraz czas wolny dla siebie i swoich rodzin.

 

W ramach zadania 3

Realizowano wsparcie terapeutyczne dla rodzin z problemami opiekuńczo-wychowawczymi. Wsparcie realizowano od 1.09.2020 r. do 30.04.2021 r. Z tej formy wsparcia skorzystało 14 osób (11 kobiet i 3 mężczyzn ) z 11 rodzin .

W ramach zadania przeprowadzono 2 formy wsparcia:

1. " Szkoła rodziców"- 10 spotkań po 3 godziny;  ilość osób 10

2. „Trening umiejętności społecznych" - 12 spotkań po 3 godziny ; ilość osób 10

Trening Umiejętności Społecznych odbywał się w okresie od października 2020 roku do marca 2021 roku ( 12 spotkań po 3 godz.) Tematyka zajęć była odpowiedzią na potrzeby uczestników projektu i dotyczyła: komunikacji interpersonalnej , asertywności, radzenia sobie ze stresem, zarządzanie czasem, planowanie swoich aktywności oraz racjonalne gospodarowanie budżetem domowym. Podczas zajęć uczestnicy mieli także okazję zintegrować się w grupie warsztatowej.

Uczestnicy warsztatów zapoznali się z wiedzą dotyczącą komunikacji, poznali jej podział na werbalną i pozawerbalną, poznali bariery komunikacyjne. Zapoznali się także z pojęciem asertywności, jej praw, ćwiczyli zachowania asertywne. Na kolejnych warsztatach poznali pojęcie stresu i sposobów radzenia sobie ze stresem. Nabyli także umiejętność zarządzania czasem a także umiejętność racjonalnego gospodarowania budżetem domowym. Podczas trwania zajęć ważnym tematem, który poruszali uczestnicy była trwająca pandemia i jej konsekwencje dla rodzin uczestników. W jakiejś części warsztaty TUS pełniły rolę grupy wsparcia dla jej uczestników w tym trudnym dla wszystkich czasie.

Program " Szkoły rodziców " zawierał zwiększenie wiedzy w zakresie opieki i wychowania dzieci poprzez psychoedukację rodziców , zwiększenie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziców , pogłębienie wrażliwości rodziców na potrzeby dziecka, modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiedzialnych zachowań dziecka bez stosowania przemocy. Warsztat cieszył się dużym popytem. po zakończeniu otrzymaliśmy informacje zwrotne ,że był bardzo przydatny i wniósł dużo

pozytywnych elementów .

Warsztaty w ramach Szkoła Rodziców były oparte na ogólnopolskim programie edukacyjno-profilaktycznym. Celem programu była zmiana postaw wychowawczych rodziców na postawy zapobiegające (zmniejszające) zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży, takie jak: zachowania agresywne czy używanie substancji psychoaktywnych.

Program:

- zwiększał umiejętności wychowawcze rodziców w zakresie: komunikacji, rozwiązywania konfliktów, rozpoznawania uczuć, budowania pozytywnej samooceny dziecka, stawiania granic i wymagań,

- dostarczał wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej,

- poszerzał umiejętności rodzica w budowaniu relacji z dzieckiem opartej na szacunku, akceptacji i zrozumieniu.

Program powstał w oparciu o teorię pedagogiczną: „Wychowanie bez porażek” T. Gordona i „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci mówiły” A. Faber i E. Mazlish.

Zajęcia miały charakter warsztatowy, składały się z krótkich omówień i wprowadzeń tematycznych, rozmowach na forum i ćwiczeń w małych grupkach.

 

Zadanie 4 miało za zadanie wspieranie rodzin z osoba niepełnosprawna. Miało ono charakter indywidualnych spotkań z psychologiem oraz formę warsztatów dla opiekunów osób niepełnosprawnych. Łącznie z wsparcia w formie indywidualnych spotkań z psychologiem oraz warsztatów dla opiekunów osób niepełnosprawnych skorzystało 11 osób ( 10 kobiet , 1 mężczyzna). Zakres wsparcia:- zapoznanie się ze sposobami radzenia sobie z wypaleniem, zasadami bycia opiekunem, potrzebami osób niepełnosprawnych, radzenie sobie z codziennymi trudnościami, dzielenie się własnymi doświadczeniami, wzmocnienie, wsparcie, indywidualne poradnictwo specjalistyczne. Indywidualne spotkania miały za zadanie podejmowanie oddziaływań psychologicznych zmierzających do zniwelowania dolegliwości, (w tym wspieranie kontroli objawów psychicznych i somatycznych poprzez: zwiększanie poczucia kontroli, redukcję lęku, przygnębienia i innych negatywnych uczuć, zapewnienie warunków sprzyjających wypoczynkowi i poczuciu bezpieczeństwa). Dostarczanie wsparcia w przeżywaniu trudnych emocji i budowanie nadziei na osiągnięcie realnych celów. Praca psychologiczna skoncentrowana była na podnoszeniu świadomości w zakresie własnych potrzeb i doświadczanych uczuć. Paca grupowa opierała się na na wzajemnym poznaniu siebie, autoprezentacji. budowaniu relacji. Omawianiu trudności komunikacyjnych. Wymianie wspólnych i indywidualnych doświadczeń związanych z obciążeniami emocjonalnymi wynikającymi z opieki nad bliskimi z niepełnosprawnością. Psychoedukację w zakresie radzenia sobie z bieżącymi trudnościami. Problem wypalenia emocjonalnego, fizycznego i duchowego związanego z długotrwałym, nadmiernym przeciążeniem.

 

Ostatnią forma wsparcia było wsparcie specjalistyczne realizowane w ramach zadania 5.

Łącznie z tej formy skorzystało 40 osób 19 mężczyzn, 21 kobiet. Z wsparcia psychologa skorzystało 19 osób, z wsparcia terapeuty uzależnień 21 osób a z pomocy prawnej 12 osób.

W związku z Covid- 19 część wsparcia odbywały się w formie tele- porad. Udzielano specjalistycznego wsparcia beneficjentom w różnym przedziale wiekowym, w zależności od potrzeb i możliwości udzielenia pomocy i wsparcia. Niektórzy skorzystali z kilku spotkań, jedni przeszli terapię.

Projekt cieszył się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem zarówno kadry Projektu jak i samych beneficjentów. W całym okresie projektowania z różnych form wsparcia skorzystało 101 osób; beneficjentów.  Z każdym beneficjentem podpisano umowę i deklaracje udziału w projekcie Zakwalifikowanie do Projektu było poprzedzone wywiadem środowiskowym, zbadaniem potrzeb oraz rozeznaniem możliwości udzielenia odpowiedniego wsparcia.


Śląskie. Pozytywna energia
Dofinansowano ze środków Funduszu Solidarnościowego